Jak jeździć samochodem w Szwecji? Czy jechać swoim? A może wypożyczyć? Co trzeba wiedzieć przed wypożyczeniem auta w Szwecji? Pytań jest dużo. Sama mieszkam tu już jakiś czas i często mam w wielu przypadkach wątpliwości. Czego się nauczyłam do tej pory? Sprawdź!
Skąd wziąć samochód?
Jadąc z Polski mamy w zasadzie dwa wyjścia – albo jechać swoim albo wypożyczyć na miejscu. Jazda swoim samochodem oznacza albo podróż naokoło przez Finlandię/Danię albo podróż promem. Przy wariancie fińskim należy przemyśleć opcję promu Tallin-Helsinki lub zwiedzanie Sankt Petersburga (poza Schengen, wizy!). Wariant duński oznacza przejazd przez most nad Sundem Øresund Bridge (https://www.oresundsbron.com/en/prices).
Wycieczka promem jest świetna (jeśli ktoś nie płynął – polecam, zwłaszcza dużych przewoźników!). Podróż jednak trochę trwa i trochę kosztuje. Różne połączenia promowe opisałam w tym artykule http://szwecjazimna.pl/jak-pojechac-do-sztokholmu/
Pamiętajmy, że poza tysiącami wspomnień i kilometrów dochodzą też koszty paliwa – większość w szwedzkiej cenie (jest nieco drożej niż w Polsce). W przypadku wycieczki z Warszawy do Sztokholmu szacowałabym około 2,5 tys zł za paliwo i bilety – wszystko oczywiście zależy od wielu czynników (zwłaszcza opcji na promie), ale przy planowaniu wyjazdu zakładam z góry zawsze tą kwotę za samą podróż, przeważnie się sprawdza.
Wypożyczenie auta
Wbrew pozorom to wcale nie jest głupi pomysł, zwłaszcza jeśli masz ochotę zobaczyć sporą część Szwecji. Gdzie wypożyczać? Najłatwiej w internecie, śmiało szukać promocji.
Upewnij się, że w okresie zimowym ubezpieczenie auta obejmuje uszkodzenie/stłuczenie przedniej szyby.
Sprawdź też wypożyczalnie krótkoterminowe jak Sunfleet, Aimo – może nie potrzebujesz auta na cały wyjazd? Moja wskazówka – samochód w Sztokholmie może okazać się dodatkowym, nieprzewidzianym i zbędnym kosztem jeśli nie będziesz mieć gdzie go zaparkować. Parkingi są drogie, a komunikacja miejska wydajna i szybka. Prawdopodobnie jednego dnia wyjazdu i tak będziesz zwiedzać stacje metra, bo są piękne!
Tankowanie
Bez paliwa nigdzie nie dojedziesz. Większość stacji benzynowych nie jest otwartych długo, bo na przykład od 8 do 18. Nie oznacza to jednak, że nie zatankujesz. Na stacjach benzynowych płaci się zwykle kartą przy dystrybutorze, przed zalaniem paliwa. Możesz też wtedy kupić sobie płyn do spryskiwaczy (spolarvätska) z osobnego dystrybutora. Co ważne – nastaw się na płacenie kartą. Na wielu stacjach nie ma możliwości zapłaty gotówką! Możliwe jest, że nie będzie można zapłacić jedną z twoich kart, dlatego sprawdź czy masz dwie karty płatnicze – jedna Visa, druga Maestro. Nie jest to regułą, ale taka niespodzianka spotkała mnie już parę razy. Czemu? Nie mam pojęcia – i od tej pory już zwracam na to uwagę. Wolę nie ryzykować.
LPG jest mało dostępny. Jeśli jedziesz samochodem na gaz, lepiej nastaw się na tankowanie benzyny.
Przepisy drogowe w Szwecji
Można uznać, że przepisy są analogiczne do tych w Polsce. Nie będę tu umieszczać kompletnego przekładu przepisów, chcę Wam przekazać najważniejsze według mnie różnice, które czasem mogą zaskoczyć, albo kwestie wobec których sama miałam momenty zwątpienia
- świateł mijania używamy cały rok
- zapinamy pasy
- limit alkoholu 0,2‰ – czym grozi przekroczenie? bardzo wysoką grzywną i/lub zatrzymaniem prawa jazdy, a także aresztem. Zdecydowanie nie warto…
- ograniczenia prędkości według znaków, 120 km/h nie przekraczamy
- nie używamy telefonu podczas jazdy! Ręce na kierownicy, nie na telefonie! (mandacik – 1500 SEK)
Akty prawne
- Prawo ruchu drogowego – Trafikförordningen (1998: 1276)
- Rozporządzenie w sprawie znaków drogowych – Vägmärkesförordningen (2007: 90)
- Ustawa o opłatach parkingowych – Lag om felparkeringsavgift (1976: 206)
- Rozporządzenie w sprawie opłat parkingowych – Förordning om felparkeringsavgift (1976: 1128)
- Rozporządzenie w sprawie definicji ruchu drogowego – Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001: 651)
- Ustawa o przemieszczaniu pojazdów w niektórych przypadkach – Lag om flyttning av fordon i vissa fall (1982: 129)
- Ustawa o opłatach kontrolnych za nielegalne parkowanie – Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering (1984: 318)
- Rozporządzenie w sprawie ruchu pojazdów w szczególnych przypadkach – Förordning om flyttning av fordon i vissa fall (1982: 198)
Bezpieczeństwo i kultura jazdy samochodem
- bezwzględne pierwszeństwo pieszych. Zdarza się, że piesi wchodzą na jezdnię bez patrzenia, bo są tak bardzo przyzwyczajeni do swojego pierwszeństwa. Zdarza się, że kierowcy zatrzymują się już widząc pieszego, który jest jeszcze daleko od przejścia.
- zasada prawej ręki obowiązuje. Trzeba jednak uważać, bo można się trochę dać nabrać, że wszyscy ładnie jeżdżą. Nie traćmy uwagi.
- nocą trzeba uważać na skrajny prawy pas na autostradzie. Mimo, że autostrady są ogrodzone, zdarza się że zabłąka się gdzieś stado saren. Spłoszone mogą wylądować przed maską.
- zdarza się, że są “gwiazdy”, które nie respektują czerwonego światła, albo przepisów w ogóle… Takie sytuacje najczęściej w weekendowy wieczór.
Okres zimowy dla kierowców trwa od października do marca
- bardzo szybko robi się ciemno
- rowerzyści przy -20 st C to nic nadzwyczajnego 😉 spodziewaj się ich wszędzie!
- zwierzyna leśna plącze się nawet po miastach
- kamyki na drogach od listopada do marca-kwietnia – trzymaj dystans do samochodu przed Tobą, bo możesz mieć stłuczoną szybę przednią jeśli jeden z kamyków spod kół innego samochodu uderzy w Twój samochód. Zachowaj szczególną ostrożność podczas wjeżdżania na autostradę – kamyki z twoich opon będą uderzać w samochód za Tobą. Tak samo w drugą stronę – jeśli widzisz włączający się przed tobą samochód – zachowaj odstęp!
- opony w Skandynawii to przeważnie opony zimowe nordyckie lub zimowe z kolcami. Jeśli masz kolce – uważaj na znaki – posiadacze takich opon nie mogą wjeżdżać na niektóre ulice. Mogą być używane w okresie od 1 października do 15 kwietnia przez samochody osobowe, campingowe, samochody ciężarowe i autokary – chyba, że okres ten zostanie przedłużony ze względu na złe warunki atmosferyczne. Przy holowaniu oba pojazdy powinny mieć taki sam rodzaj opon – z kolcami lub bez. Opony nordyckie to zimówki przystosowane do jazdy po lodzie bardziej niż zimówki które znamy z Polski. Polskie zimówki też będą ok. Bieżnik minimum 3 mm, albo mandacik 1200 sek.
- Łańcuchy na koła są dozwolone jeżeli warstwa śniegu lub lodu znajduje się na drodze
- pojazd z przyczepą ma obowiązek posiadania dodatkowych lusterek bocznych (jeżeli przyczepa jest szersza od pojazdu ciągnącego), dodatkowy trójkąt ostrzegawczy
Wykroczenia i porządek
- na autostradach przeważnie obowiązuje ograniczenie 110 km/h, na drogach dojazdowych do autostrad 50 km/h, na drogach dojazdowych do posesji i blisko szkół 30 km/h – i lepiej się tego trzymaj, bo mandaty mogą zaboleć!
- poza autostradą policja raczej nie zatrzymuje
- na autostradzie, jadąc w nocy masz 50 % szans na kontakt z policją, przynajmniej wzrokowy 🙂
- mandaty są bardzo drogie, lepiej nie ryzykuj
Parkowanie
Parkowanie to jest taki cyrk, że postanowiłam mu przydzielić osobny wpis. Do przeczytania tutaj.

samochodem w sztokholmie
Sztokholm
Wjazd do centrum Sztokholmu jest płatny. Opłata w wysokości 10-20 SEK jest pobierana od poniedziałku do piątku w godzinach 6:30 – 18:30. Pojazdy z rejestracją zagraniczną nie podlegają obowiązkowi opłaty. Samochody z wypożyczalni jej nie unikną – doliczą wam to do rachunku.
Pomoc drogowa i wypadek w Szwecji
Jeśli masz wypadek i są jakiekolwiek straty (w tym zwierzęta) należy wezwać policję i sporządzić raport.
Europejski numer alarmowy 112
Pomoc drogowa – Sprawdź https://www.assistancekaren.se/,
Możesz również szukać pomocy u swojego ubezpieczyciela lub w trudnych przypadkach – w najbliższej Ambasadadzie RP
Dobre rady
Nie ulegaj pokusie. Szwedzi jeżdżą najczęściej zgodnie z przepisami, co może wydawać się ospałe, flegmatyczne, nieuważne. Sprawdź na swojej skórze jak wygląda ruch drogowy w takim wydaniu. Nie objeżdżaj wszystkich na siłę, nie wciskaj się. Zachowaj odstęp. Nie siedź nikomu na ogonie, nie wymuszaj przejazdu świecąc długimi – tego praktycznie nikt tu nie robi, mógłby nikt nie zrozumieć Twojego przekazu 🙂
Uważaj też na tych, którzy piszą sms-ki za kółkiem. Jest ich wielu… (zakaz wprowadzony w 2018r, nie wszyscy jeszcze się przestawili).
Kolejna rzecz która mi przyszła do głowy o czasie – kierunkowskazy – zdarza się, że używanie ich to rzadkość!
Czy dodalibyście coś jeszcze? Podpowiedzcie!